המלחמה בתאונות הדרכים היא אחת המלחמות היותר קשות המתחוללות בארץ. המדינה נוקטת בפעולות רבות על מנת להפחית את כמות הנפגעים ואת מספר תאונות הדרכים בשנה, אך על פי נתונים מספריים מספר הקורבנות שגובה הקטל בדרכים רק הולך ועולה. אחת הסיבות המרכזיות לכך שמספר התאונות אינו פוחת היא מעורבותם של בני נוער בתאונות הדרכים. בני נוער רבים יוצאים לבלות עד השעות הקטנות של הלילה, שותים ולאחר מכן נוהגים. היום ידוע לכולם, כולל לבני הנוער, כי האלכוהול פוגע ביכולות הנהיגה, אך רבים לא לוקחים בחשבון כי גם כמות אלכוהול מזערית כבר פוגעת בריכוז ובמהירות התגובה. תאונות רבות נובעות עובדה זו.
רגישות בשיפוט בני נוער שנהגו בשכרות
על פי חוק, שתיית אלכוהול ומכירת אלכוהול אסורה עד גיל 18. למרות זאת נגרמות תאונות רבות בשל נהיגה בשכרות גם של נוער מתחת לגיל 18. החוק צריך לתת מענה לשני גורמים סותרים כביכול. האחד, להרתיע בני נוער מלנהוג בשכרות ובכלל מלשתות מתחת לגיל 18 לטובת הציבור כולו גם באמצעות הענשה מתאימה, ומצד שני יש לנהוג בהם ברגישות ובעדינות בשל גילם הצעיר. עורך דין נהיגה בשכרות המתמקד בתחום בני הנוער מצביע על הבדל חשוב שנעשה בדיונים הנוגעים לבני נוער. דיונים אלה מתנהלים בדלתיים סגורות וכל הגורמים הקשורים הדנים בנושא לוקחים בחשבון את גילו הצעיר של הנאשם. ישנה התחשבות בכך ששיקול הדעת שלהם בגיל זה אינו זהה לשיקול דעת של אדם בגיר.
עד כמה מתחלק השיפוט בן הנוער להורים?
בכל נושא שהוא, כאשר מדובר על נוער ישנה נטיה להפנות אצבע מאשימה כלפי ההורים. עם זאת, בית המשפט לתעבורה מטיל אחריות רבה אך לא בלעדית ואוטומטית כלפיהם. החוק רואה כמובן בהורים גורם אחראי שיש לו חובה מוגברת לשים לב לכך כי ברכב הנמצא בבעלותו לא תתבצע נסיעה בשכרות, אך הוא מבחין בין מצבים שונים של נהיגה בשכרות. עורך דין נהיגה מספר שכאשר מדובר על נהיגה בשכרות באור יום ובאמצע השבוע בית המשפט מחמיר עם ההורים פחות מאשר כאשר מדובר על נהיגה בשכרות קלאסית שנעשתה בסוף השבוע ובשעות הקטנות של הלילה. כאן, סבורים בבתי דין לתעבורה, על ההורים לוודא כיצד הילד חוזר מן הבילוי, לוודא שאם הוא לוקח את הרכב הוא אינו מתכוון לשתות או להציע אלטרנטיבה לחזרה הביתה כמו הסעה. ישנה גם אבחנה בין נער שהוא נהג חדש לבין נער בוגר יותר אשר עבר את התקופה בה הוא נדרש לנסוע עם נהג מלווה.
נהיגה בשכרות בקרב בני נוער היא נושא חם ביותר אשר בימים אלה ממש נעשה חיפוש אחר פתרונות שיובילו לירידה בכמות בני הנוער שנוהגים בשכרות ובתאונות הנגרמות ממצב זה. היום, על פי עמותת אור ירוק, כשליש מן התאונות בשכרות הן של בני נוער. יש לקוות כי החמרה בעונשים, אכיפתם, ביצוע בדיקות קפדניות בדרכים וגם הסברה והעלאת המודעות יביאו לירידה בתאונות הדרכים בקרב בני נוער שנוהגים בשכרות.